Pemergian Ibu Saudaraku

Assalammualaikum..

Saat aku menulis kata-kata ini baru aku tahu betapa peritnya perpisahan yang datangnya tanpa diundang dan perginya tanpa sebarang kata..


Tanggal 10/03/2009 - Pemergian Ibu Saudaraku..


3 hari sebelum beliau pergi menghembuskan nafas yang terakhir, aku tak dapat melelapkan mata seperti hari-hari yang biasa kulalui untuk tidur. Aku tahu aku bakal kehilangan orang yang kusayang yang paling hampir dan dekat denganku. Ku sangkakan Nenekku. Ternyata Tuhan panjangkan umur dan nafasnya lagi. Tapi aku dikejutkan dengan panggilan sepupuku sewaktu jam 5 pagi. Dengan nada dan suara yang sayu serta tangisan kecil yang menyusuli dia nekad menyatakan padaku 'ULAT, MAK DAH TAK ADA, MAK BARU PERGI TINGGALKAN KITA'..


Luluh semua air mata di pipiku dengan derasnya. Selalu memang ini yang aku akan rasai tatkala 3 hari sebelum seseorang ahli keluargaku akan pergi aku dapat rasa sesuatu yang ganjil berlaku padaku. Pada ketika itu diriku sendiri tertanya-tanya siapakah gerangan yang DIJEMPUT OLEH-NYA..


Impianku untuk menjemput arwah sekeluarga bersama-sama bertandang ke majlis perkahwinanku hancur musnah semuanya. Aku terdiam tanpa sebarang kata. Kutamatkan panggilan telefon dan ku beristigfar banyak-banyak. Perginya arwah meninggalkan kami sekeluarga tanpa meninggal sebarang kata-kata. Aku terharu. Terkedu seketika. Ku kejutkan ibuku yang sedang nyenyak tidur, ku sampaikan berita ini padanya. Diam seketika ibuku. Lantas memelukku dengan tangisan serta sedu sedannya.


Aku lagi berkecil hati. Tapi aku redha. Itu semuanya atas takdir dan ketentuan Allah S.W.T. Tiada siapa yang mampu menghalang maut. Ajal maut di tangan Tuhan. Sungguh tidak ku sangka. Dia perginya ketika majlisku hampir tiba. Niatku punah bersama-sama harapanku. Ternyata Tuhan itu Maha Kaya. Kita hanya sekadar mampu merancang, Tuhan penentu segala-galanya. Sudah lama beliau meninggalkan Pulau Tioman. Ketika itu umurku baru 12 tahun. Kini aku dewasa. Niatku ingin mencamtunkan kembali seluruh ahli keluargaku yang telah terpisah. Tapi ternyata aku tak berjaya dan tak tercapai impianku. Cuma ku doakan semoga kekeruhan yang berlaku diantara semua ahli keluargaku akan menemui kejernihannya.


Tiada kata yang dapat aku lafazkan melainkan doaku semoga arwah ibu saudaraku ditempatkan bersama-sama insan-insan yang solehah, dan semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin...

No comments: