Diri Ini..

Lepas dari Ujian Allah menghadapi kematiannya, aku masih lagi tak dapat melupakan Arwah Angah. Peperiksaan hampir tiba, aku langsung tak ada semangat nak belajar. Amanat terakhir Arwah Angah nak tengok aku berjaya. Tapi aku gagal. Aku berhenti. Keluarga tak memaksa diriku.

Aku bekerja kat Pulau Tioman. Tolong keluarga bisnes kecil-kecilan. Duit yang ada, aku gunakan untuk sambung belajar.

Tahun 2006 - 2007
Aku daftar masuk ke Institut Latihan Perindustrian Mersing. Harapan kedua orang tua memang kuat. Nak tengok aku berjaya. 1 tahun lebih aku kat sana. Macam-macam yang aku lalui. Aku boleh dikategorikan sebagai budak jahat la. Sebab aku asyik kena marah, kena maki dan kena macam-macam la dengan kawan-kawan sekelasku. Tapi itu semua tak patahkan semangatku kali ini. Aku dicalonkan sebagai Naib President 2 Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Masa ni, macam-macam hal lagi berlaku. Jenis aku satu prinsip je aku pegang dari dulu sampai la sekarang 'Tiada Kejayaan Semanis Madu, Tanpa Pengorbanan Sepahit Hempedu'. Biar apa jua yang kawan-kawanku buat kat aku, aku tetap tak melawan. Aku relakan, aku suka diaorang buli aku. Nampak sangat masa ni, aku kental. Tak takut dengan perbuatan diaorang tu. Jadi mereka akan bertambah geram. Tapi percayalah, selagi kebenaran berpihak pada kita, tak akan ada siapa-siapa yang berani memalukan kita. Walau kita dimalukan, kita pasti jua akan dihormati. Sebabnya berani kerana benar, takut kerana salah. Jika kita rasa kita malu dengan seseorang, maknanya salah kita padanya masih lagi kita kenang.

08 11 2008
Aku pergi Konvokesyen ILJTM dekat Kuala Lumpur. Aku datang dengan mak. Aku tak tahu masa ni abahku pergi mana. Walau apa pun, aku bahagia dengan mak.

Bersama rakan-rakan yang lain.Sesi bergambar bersama kesemua Graduan Terbaik6 Graduan Terbaik ILJTM Sidang 1Aku menanggis bukan aku sedih. Cuma aku terharu. Aku bukanlah pelajar yang baik semasa di ILP dulu. Dan aku bahagia. Aku teringat amanat Arwah Angahku dulu. Angah, kini adik dah laksanakan amanat Angah. Terima kasih atas doa-doa Angah untuk adik.Ku abadikan kenangan bersama ahli keluarga tersayang. Buat emak, terima kasih kerana bagi peluang kat diri akak. Untuk abah dan emak, kejayaan dan kemenangan hari ini adalah hadiah buat semua orang. Tanpa dorongan dan doa dari semua orang, akak tak berjaya jadi Nurul Hafizah hari ini. Selagi akak hidup, akak akan perjuangkan diri akak untuk keluarga kita. Buat tunangku 'Sukri', terima kasih kerana bagi semangat pada diriku. Terima kasih juga kerana sudi kongsi suka dan dukaku bersamamu.
Bersama Siti Salbiah (Angah) salah seorang rakanku ketika aku belajar di ILP dulu. Dia juga anak angkat mak aku. Keluarga kami rapat sejak aku masuk ILP dan hubungan tu kekal sampai la sekarang ni.
Ku abadikan potretku dalam tangisan kecilku.
Bersama insan yang ku sayang.
Ku abadikan kemenangan dan kejayaanku bersama emak tersayang.
Bersama emak saudara yang tak letih melayan kerenah kami sepanjang kami berada di Kajang, Selangor. Terima kasih Mak Eton.

No comments: